داده آسان ایرانیان

طراحی وب سایت و طراحی پورتال

داده آسان ایرانیان

طراحی وب سایت و طراحی پورتال

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایزی وب، برنده ۴ دوره بهترین سایت ایران از جشنواره ملی وب، با همراهی کارشناسان گوگل مشاور و مجری خدمات تبلیغات اینترنتی با بیش از ۱۰ سال سابقه

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

انواع پورتال

سه نوع پرتال(پورتال)  اصلی وجود دارد که عبارتند از پرتال های اکسترانت، پرتال های اینترانت و پرتال های اینترنتی. تفاوت های بین این پرتال ها در ادامه توضیح داده خواهد شد:

اینترانت

اینترانت یک پرتال داخلی و امن است که به طور معمول درون یک سازمان یا کسب و کار استفاده می شود. این نوع پرتال با هدف تشویق کارکنان به اشتراک گذاری محتوا و همکاری واقعی میان کارکنان یک سازمان، طراحی می شود. کسانی که از اینترانت استفاده می کنند، معمولا شامل تصمیم گیرندگان، کارمندان و گروه های کاری هستند. اینترانت ها بیشتر شامل محتوای سازمانی، داده های کسب و کار، منابع داده تحت وب، خط مشی های شرکت، اخبار و رویدادهای شرکت هستند.

 

اکسترانت

این نوع پرتال ها در بسیاری از موارد به اینترانت کمک می کنند و یک دروازه به یک پرتال امن هستند. تفاوت اصلی این پرتال ها این است که معمولا توسط کارمندان برای برقراری ارتباط با دفاتر، مشتریان و یا شرکای سازمان استفاده می شوند که بر داده های خاص کسب و کار تکیه دارند.

اینترنت (عمومی)

یک پرتال اینترنتی کاملا متفاوت از دو نوع پرتال دیگر است. این نوع پرتال ها برای عموم طراحی می شوند و معمولا توسط مخاطبان اینترنت، مشترکین محتوا و مشترکین خدمات استفاده می شوند. عناصر اصلی پرتال های اینترنتی شامل اخبار، محتوای رسانه ای، محتوای وب، محتواهای قابل دانلود، مشخصات کاربر، کاتالوگ محصولات، سفارش آنلاین خدمات، پرداخت آنلاین و صورت حساب، ابزار تعامل اجتماعی و ثبت نام است.

دسته بندی پرتال ها بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیاز کاربران به صورت زیر است:

پرتال های B2C (BUSINESS TO CUSTOMER PORTAL)

این نوع پرتال (پورتال)، دسترسی مستقیم مصرف کننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می کند. طراحی این نوع از پرتال ها معمولا با هدف برقراری ارتباط با مشتریان (CRM)  صورت می‌پذیرد و اطلاعات وسیعی از کسب کار را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. بخش پشتیبانی مشتریان در این پرتال ها قرار می گیرد و همچنین اطلاعاتی همچون راهنمای استفاده از محصولات، وضعیت سفارش مشتری، پرداخت فاکتورها و... نیز در این نوع پرتال به مشتریان ارائه می شود. پرتال های B2C نیازهای مشتریان (مصرف کنندگان) را پاسخ می دهند؛ بنابراین طراحی این نوع پرتال به سازمان ها و کسب و کارهایی که ارتباط با مشتری برای آن ها حائز اهمیت است، پیشنهاد می گردد.

پرتال های B2B (BUSINESS TO BUSINESS PORTAL)

در این نوع پرتال اطلاعات لازم برای تولید کنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و همچنین توزیع کنندگان، به گونه ای مناسب و دسته بندی شده جمع آوری و در اختیار آنان قرار می گیرد. این نوع پرتال در زنجیره مدیریت منابع شکل می یابد. پرتال های B2B جهت ارتباط مدیران با نمایندگان و عوامل فروش طراحی می شوند و اطلاعاتی همچون صدور فاکتور، سفارش خرید، چک کردن موجودی ها و ... را در اختیار تولیدکنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و توزیع کنندگان قرار می دهند. پرتال های B2B به یکپارچه سازی اطلاعات سازمان کمک می کند.

پرتال های B2E (BUSINESS TO EMPLOYEE)

این نوع پرتال ها با عنوان پرتال های اینترانتی شناخته می شوند و به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند. این پرتال ها معمولا مواردی از قبیل گزارش های کاری، اخبار شرکت، اطلاعات فنی و سخت افزاری و اطلاعات داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پرتال‌های B2E این امکان را به کارکنان یک سازمان می‌دهند تا از طریق چت و گروه های گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند.

  • Saba Ebrahimi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی