داده آسان ایرانیان

طراحی وب سایت و طراحی پورتال

داده آسان ایرانیان

طراحی وب سایت و طراحی پورتال

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایزی وب، برنده ۴ دوره بهترین سایت ایران از جشنواره ملی وب، با همراهی کارشناسان گوگل مشاور و مجری خدمات تبلیغات اینترنتی با بیش از ۱۰ سال سابقه

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت

جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۲۴ ب.ظ

نقش رنگ ها در طراحی سایت

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات سایت، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوب است زیرا در این صورت کاربران می توانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، مطالب آن را مشاهده کنند. انتخاب رنگ مناسب، برخلاف اینکه بسیار آسان به نظر می رسد، یکی از سخت ترین وظایف طراح سایت است. برقراری ارتباط بهتر با کاربر، تقویت ایده پشت ذهن و گسترش برند بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد که رنگ ها تا حد زیادی بر روی ذهن و طرز فکر افراد موثر هستند. طرح رنگی که بر روی سایت استفاده می شود می تواند در جذب بیشتر بازدید کنندگان تاثیرگذار باشد. یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ پرش سایت و خروج سریع کاربران می شود انتخاب و استفاده نادرست از رنگ ها در بخش های مختلف سایت است. رنگ اصلی یک سایت یا برند می تواند احساسات متفاوتی را به بازدیدکنندگان سایت انتقال دهد. احساساتی مانند هیجان، قدرت، اعتماد، و... .

 

 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

یکی از مهمترین عواملی که در طراحی سایت مهم است، روانشناسی رنگ ها و انتخاب مناسب رنگ ها می باشد. روانشناسی رنگ ها به معنی نحوه تاثیر رنگ ها بر رفتار و احساس افراد است. هدف از طراحی سایت متفاوت است و ممکن است اهدافی مانند معرفی خدمات و محصولات یک کسب و کار، بازاریابی اینترنتی و... باشد. بنابراین صاحبان کسب و کار به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط نیستند و باید تجربه کاربران شان را زمانی که سایت را مشاهده و بررسی می کنند، بهبود ببخشند. استفاده مناسب از رنگ ها می تواند به کاربران سایت احساس خوبی را انتقال می دهد. یک صفحه وب باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب به کاربران، احساس را نیز به آن ها منتقل کند. فرآیند انتقال احساس از طریق رنگ ها انتقال می یابد. حس قدرت، اعتماد، محبت، شادی و... از طریق رنگ ها به بازدیدکنندگان سایت منتقل می شود.

روانشناسی رنگ 

رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در ادامه، نوع تاثیر روانی هر رنگ بر مخاطبان را بررسی می کنیم:

رنگ قرمز

 رنگ قرمز به عنوان یک رنگ گرم شناخته می شود و اثرات جسمی متفاوتی روی افراد دارد؛ به طور مثال نشانه عشق و علاقه ، پیروزی و خطر ، عصبانیت و حس تحریک و کنجکاوری را در پی دارد. رنگ قرمز شدید ترین رنگ احساسی است و ضربان قلب و تنفس را سرعت می بخشد. در تجارت به معنی وام و بدهی است.

رنگ زرد

 یکی دیگر از رنگ های گرم، رنگ زرد است که شادابی، نشاط و کنجکاوی را به همراه دارد. رنگ زرد باعث افزایش تمرکز می شود، سوخت و ساز را زیاد می کند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست. در تجارت به معنی درخواست روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.

رنگ آبی

رنگ آبی یک رنگ سرد به شمار می رود و احساس آرامش و یک حس شادی آور و روحانی و معنوی را در افراد زنده می کند که البته همه این موارد بستگی به روشن یا تیره بودن این رنگ نیز دارد. رنگ آبی احساس  امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و مقام و منزلت را منتقل می کند. آبی دومین رنگ عوام پسندانه است و در تجارت به معنای ضمانت مالی است.

رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ متعادل از دسته رنگ های گرم است که احساس نیرو، انرژِی، طراوت و حس خلاقیت را در افراد زنده می کند و استفاده از رنگ های روشن و تیره آن می تواند تاثیر دوستانه تر و جذاب تری روی مخاطب بگذارد.

رنگ سبز

رنگ سبز از گروه رنگ های سرد است که حس پویایی و رشد و طبیعت و سلامتی را در افراد دارد. رنگ سبز احساس تندرستی و بهبودی،  فراوانی، پیشرفت، حاصلخیزی، آزادی، طبیعت، حسادت و خونسردی را به مخاطب انتقال می دهد. این رنگ در تجارت نشان دهنده مقام و ثروت است و در چشم ها راحت تر از همه رنگ ها دیده می شود.

رنگ بنفش

این رنگ از دسته رنگ های سرد است و اثر و حس اعتبار و وقار و هنرمندانه بودن را در کاربران تداعی می کند. رنگ بنفش، رنگ شاهانه بودن است و اشاره به وقار، معنویت، نعمت و دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت دارد و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن می باشد.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای یک رنگ خنثی است که حس ثبات، توانگری مالی، اعتماد، تاثیرگذاری و متانت را در پی دارد که از این رنگ می توان در طبیعت بسیار پیدا کرد.

رنگ خاکستری

 تقریبا از این رنگ در پس زمینه سایت ها بسیار استفاده می شود و به نوعی رنگ رسمی و مدرن محسوب می شود که حس اعتبار و صمیمیت و تجارت را القا می کند. خاکستری اشاره به صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن دارد و در تجارت به معنای سنت گرایی است.

رنگ سیاه

معمولا از این رنگ در یک سایت بسیار کم استفاده می شود و گاهی اوقات در پس زمینه و منوها و بیشتر در تایپوگرافی ها کاربرد دارد که احساس قدرت ، مهارت ، ظرافت را تداعی می کند. رنگ سیاه به عنوان رنگ متن
روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. استفاده این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند .

رنگ سفید

رنگ سفید یکی از رنگ هایی است که در طراحی بسیار کاربرد دارد و در پس زمینه صفحات وب استفاده می شود تا عناصر دیگر صفحه به خوبی نمایان شوند و حس پاکیزگی ، نظم ، ملایمت و معنویت را در کاربران ایجاد می کند. سفید در تجارت، رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .

نکات مهم در انتخاب یک رنگ مناسب در طراحی سایت:

الف ) به منظور خوانا بودن و قابل رویت بودن محتوای متنی در صفحات سایت، بهتر است از رنگ های متضاد استفاده شود؛ به طوریکه همیشه بین رنگ متن و رنگ پس زمینه و صفحه تضاد وجود داشته باشد.

ب ) بهتر است از رنگ های کمتری در صفحات سایت استفاده شود و برای عناوین مطالب از یک رنگ و برای متن خود از رنگ های مکمل استفاده کنید.

ج ) بهتر است از تعداد مشخصی رنگ در طراحی صفحات سایت استفاده شود زیرا اگر رنگ های به کار رفته در سایت خیلی کم یا تک رنگ باشد باعث می شود سایت شما بسیار خسته کننده باشد.

د ) در استفاده از رنگ های تند برای جذب بازدیدکننده بسیار دقت شود تا رنگ های تند باعث اذیت و آزار چشم بیننده نشود و سایت را ترک نکنند.

ه ) طبیعت می تواند بسیار الهام بخش و ایده خوبی برای انتخاب رنگ ها باشد و می توان از الگوهای رنگی در طبیعت نیز برای طراحی سایت استفاده کرد.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی