پنج استراتژی مهم برای طراحی سایت سازمانی
یک وب سایت با طراحی خوب می تواند تمام جنبه های یک سازمان را در بر گیرد. معمولا یک وب سایت اولین نقطه تماس با مشتریان بالقوه است که به خدمات یا محصولات یک سازمان علاقه مند هستند. برای ایجاد مزیت رقابتی، وب سایت های سازمانی باید با استانداردهای جدید دنیای وب سازگار باشند. به دلیل اینکه سازمان ها با میلیون ها نفر بازدیدکننده سایت رو به رو می شوند، ثبات و یکپارپگی مساله مهمی تلقی خواهد شد. اشتباهات ویرایشی، طراحی ضعیف و محتوای نا سازگار می تواند کاربران را در طی چند ثانیه از دیدن صفحات سایت منصرف کند. به طور خلاصه می توان گفت، تمام جنبه های سازگاری، محتوا، قابلیت استفاده و طرح بندی سایت به نفوذ یک سازمان در بین مشتریان کمک می کند.
استراتژی های مهم طراحی سایت سازمانی که به جذب بیشتر مشتریان کمک می کند، به شرح زیر است:
طراحی سایت سازمانی ریسپانسیو (واکنش گرا)
بر اساس آمار گوگل آنالیتیک، می توان متوجه شد که مشتریان از طریق کدام دستگاه ها بیشتر به وب سایت یک سازمان دسترسی پیدا می کنند؟ طراحی وب سایت سازگار با تبلت ها، گوشی های هوشمند و انواع رایانه ها به منظور جذب ترافیک وب و جذب بیشتر مخاطبان هدف، ضروری و حیاتی است. اگر درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگان وب سایت سازمانی شما از طریق موبایل به سایت شما مراجعه می کنند و سایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده باشد، به احتمال زیاد مشتریان بالقوه شما کاهش چشمگیری خواهد یافت. بنابراین طراحی ریسپانسیو سایت های سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در نظر گرفتن کاربران در طراحی سایت
طراحی و توسعه وب سایتی که بر تجربه کاربر تمرکز دارد، یک فرآیند قابل استفاده مطلوب را تضمین می کند. توسعه دهندگان وب متخصص، قابلیت های استفاده از یک وب سایت را از طریق استفاده از طرح شمای کلی سایت یا (Website Wireframe) که راهنمای تصویری برای طراحی چارچوب و قالب سایت است، طراحی می کنند. Wireframe به طور موثر چیدمان و محل قرارگیری اجزای مختلف وب سایت (مانند منوها یا لینک های داخلی سایت) را مشخص می نماید و تجربه کاربری منحصر به فردی را ایجاد می کند. در صورت طراحی تجربه کاربری خوب، کاربران از گردش داخل سایت لذت می برند. اما هنگامی که یک کاربر احساس طراحی ضعیف را داشته باشد، سایت را به سرعت ترک کرده و به سراغ رقبا می رود.
تمرکز بر طراحی دیجیتال و معماری اطلاعات
بهترین توسعه دهندگان وب از معماران دنیای واقعی الهام می گیرند. طراحان و معماران ساختمان، تجربه مستقیم کاربر را در ذهن خود می سازند. معماری آگاهانه در توسعه وب، صرفا نوشتن یک محتوای محرمانه نیست؛ بلکه استفاده از تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت است. با رعایت اصول طراحی تجربه کاربری، طراحان وب، محصولی را ارئه می دهند که کاربران از دیدن آن لذت می برند.
محتوای سایت عامل جذب ترافیک سایت
محتوای یک سایت کلید حضور حرفه ای وب سایت در فضای مجازی است. محتوای یک صفحه، محرک اصلی افزایش ترافیک است. استراتژی های سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) می توانند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنند. استفاده مداوم از محتوای به روز که متناسب با دستور العمل های سئو برای افزایش بازدید سایت باشد، منجر به افزایش ترافیک و درآمد خواهد شد.
تایید ارزش سایت های کوچک
به منظور به حداکثر رساندن ROI یک وب سایت، روش های نوآورانه دیگری نیز وجود دارد که می تواند یک کسب و کار را رشد دهد. به طور مثال، مستندات کسب و کارهای مرسوم مانند مطالعات موردی و مقالات سفید را می توان برای دوران جدید استفاده از اینترنت اقتباس کرد. امروزه سایت های کوچک که به جنبه های خاص یک کسب و کار وابسته هستند، در حال رایج شدن هستند. سایت های کوچک از لحاظ داشتن یک جنبه خاص از خدمات، تجربه و ... شبیه به وبلاگ ها هستند. یک سایت کوچک، محتوای خود را بر روی محصولات و خدمات خاص متمرکز می کند.